על חשיבות האינטגרציה בין תהליכים רוחניים ותהליכים פסיכולוגיים

הבנות רוחניות יכולות להגיע לאדם וטרנספורמציות רוחניות יכולות להתרחש באדם בכל מיני דרכים. הן יכולות לקרות באופן ספונטני, ללא כל סיבה או הסבר נראה לעין, בעת שהאדם נמצא בנקודה קשה בחייו וחווה משבר קיצוני, באמצעות שימוש בחומרים פסיכדליים וגם דרך הנחייה / לימוד של מורה או במסגרת רוחנית או דתית כלשהי. זה יכול לקרות דרך קריאת ספר או צפייה בסרטון ביו-טיוב, וגם דרך אינטראקציה עם מורה באופן אישי.

לאחר שדבר כזה "קורה" באחד מהאופנים שתוארו, פעמים רבות האדם יחווה שינוי משמעותי בחוויית החיים שלו. ה"חוויה" יכולה להיות עדינה או עוצמתית מאוד, ומה שמאפיין אותה הוא שהיא אישית ואינטימית מאוד ולא ניתנת לערעור על ידי גורם חיצוני. האדם שחווה אותה מבין שמשהו משמעותי מאוד נחווה על ידו, והתחושה שיכולה ללוות אותו לאחר מכן היא שאין דרך חזרה למצב שהיה לפני אותו "אירוע".

גם הדרך שבה אנשים שונים יחוו את הטרנספורמציה הרוחנית משתנה מאדם לאדם. לדוגמה, יש כאלו אשר יתחילו את השינוי דרך ההבנה הפשוטה והעדינה מאוד שמתעוררת בתרגול של מדיטציה, שאנחנו לא המחשבות והרגשות שלנו (דבר שמייצר מרחק מהסבל הפסיכולוגי שאותו חווה האדם). זה יכול לבוא לביטוי גם ברגעים בלתי מוסברים של שמחה עוצמתית, אהבה ללא תנאי ורוגע פתאומי עמוק ללא כל סיבה אובייקטיבית נראית לעין. לעיתים תהיינה גם הבנות ברורות על טבע המציאות ועל כך שהמציאות היא אחת, מחוברת ומאוחדת. במהלך הבנות אלו יכולה להיות העלמות של תחושת העצמי האינדיבידואלית והבנה ברורה שאינה משתמעת לשתי פנים כי יש "משהו" אחר מעבר לעולם החומר, כפי שהוא נתפס בדרך כלל על ידי בני האדם.

"ההתעוררות הרוחנית" שנחווית מלווה פעמים רבות בפליאה גדולה, הקלה ושחרור, התלהבות ושמחה. אך לצד אלו, נולד פעמים רבות גם בלבול ולעיתים מתעוררות גם תחושות מצוקה ודיסאוריינטציה אל מול ה"מצב" החדש שהתגלה. פעמים רבות נוצר במצב הזה אי סדר פנימי שקשה לתווך אותו לסביבה הקרובה, שלא חווה את אותו השינוי, וכתוצאה מכך גם לא יכולה להבין אותו.

מתוך המצוקה והבלבול האדם יחפש היגיון שיעזור לו להתארגן בתוך המצב החדש. לעיתים הוא ינסה למצוא את ההיגיון בעצמו ללא כל עזרה חיצונית, ולעיתים הוא יפנה למסגרת חיצונית כדי שזו תעזור לו לעשות סדר. בחלק מהמצבים האלו האדם עלול לאמץ לעצמו מעין "זהות רוחנית" חדשה, שתחליף את הזהות הישנה (זהות שפעמים רבות לא הייתה מגובשת ושלמה). אם האדם עובר את התהליך לבד, הוא עשוי להרגיש בתוכו שהוא "אדם רוחני" השונה מהאנשים האחרים שהם "לא רוחניים". אם האדם יצטרף למסגרת רוחנית מסוימת, פעמים רבות הוא יידרש לאמץ את מערכת האמונות של אותה המסגרת. אמונות אלו קשורות למעין סגנון חיים אלטרנטיבי שיש בו התנהגויות רצויות והתנהגויות בלתי רצויות. כמו במקרה של האדם שעובר את התהליך לבדו, גם כאן, כשתהליך זה מתרחש בתוך מסגרת, האדם בעצם עלול לעטות על עצמו מעין מסכה/ זהות רוחנית חדשה שמחליפה את הזהות הישנה שלו, זהות שהיא שונה ונבדלת מכל זהות שמציעות המסגרות הרוחניות האחרות וגם מהזהות של שאר בני האדם שאינם מחוברים לעולם הרוח.

לאחר "ההתעוררות הרוחנית", גם כאשר האדם נמצא בתוך מסגרת רוחנית המספקת מעין סגנון חיים חדש, פעמים רבות העולם הרגשי שלו נשאר, למעשה, באותו מצב שבו היה לפני כן. כלומר, כאבים רגשים ו/או קונפליקטים פסיכולוגים פנימיים בלתי פתורים עדיין חיים בתוך נפשו של אותו האדם, וממוסכים על ידי הזהות החדשה שנוצרה. לתופעה זו קוראים פעמים רבות "מעקף רוחני". זוהי בעצם תופעה שבה העבודה הרוחנית משרתת את ההגנות הפסיכולוגיות של האדם, ומונעת ממנו להתבונן פנימה ולהיות במגע כן עם עולמו הרגשי.

המחיר של השימוש במעקפים רוחניים יכול לנוע מתקיעות בהתפתחות האישית של האדם ועד למצבים שבהם האדם יכול לחוות מצוקה של ממש בעקבות הניתוק שנוצר מעולמו הפנימי, בעקבות המענה החסר, ולעיתים המבלבל, שעולם הרוח נותן לו באותו הזמן. מעקף רוחני יכול לגרום להתנהגויות כגון ניתוק והימנעות מהתמודדות עם אתגרי היום יום (מערכות יחסים, אינטימיות, עבודה, כסף וכו') מתוך חשיבה שאתגרים אלו סותרים באופן כלשהו את העבודה הרוחנית שאותה עושה האדם. כמו כן, יכול המעקף הרוחני לגרום גם לתחושות של עליונות/ מיוחדות/נעלות/ מול אנשים אחרים או לתחושה של שליחות ורצון "להציל את העולם". גם תחושות אלו עלולות ליצור קושי גדול במרחב הבין אישי וביצירת מערכות יחסים אותנטיות ומספקות, ולהוביל, בסופו של דבר, למרחק גדול מאחרים. יש עוד צורות רבות שבהן המעקפים יכולים לבוא לידי ביטוי.

רבות מהמסורות הרוחניות שמגיעות ממקומות שונים בעולם ומתקופות שונות של ההיסטוריה האנושית אינן מתייחסות (באופן טבעי) לעולמו הפסיכולוגי המורכב של האדם המערבי במאה ה-21. לדוגמה, מסורת שהתאימה לאדם שחי בהודו לפני 1000 שנה, אינה בהכרח מתאימה באופן מלא לאדם שחי היום בחברה המערבית. בדרך כלל נדרשות התאמות מסוימות כדי שהמסורת תשרת את האדם באופן המיטבי ביותר.

כאן נכנסת לתמונה הפסיכולוגיה המודרנית, שבמשך עשרות שנים חוקרת את נפש האדם גם בתוך המסגרת הטיפולית וגם באקדמיה. עולם הפסיכותרפיה המודרני על כל גווניו מספק מסגרת טיפולית לבני אדם אשר סובלים ממצוקה פסיכולוגית ומעוניינים לעבור ריפוי ולעשות סדר בעולמם הפנימי כדי לשפר את איכות חייהם. במהלך טיפול פסיכולוגי מיטיב ניתן לזהות את הכאבים והקונפליקטים הפנימיים אשר חיים בנפשו של האדם, להעניק להם תשומת לב ועל ידי כך גם למנוע את המעקפים הרוחניים שיכולים לחסום את התפתחותו הרוחנית של הצועד בדרך הרוחנית. חשוב לציין, כי המעקפים הרוחניים הם חלק אינטגרלי מההתפתחות הרוחנית של כל אדם אשר בוחר לצעוד בדרך זו, כלומר כולם יצטרכו לעבור דרכם כדי להתפתח.

האינטגרציה בין עולם הרוח ועולם הפסיכולוגיה היא בדרך כלל הכרחית כדי לעבור תהליך שלם שיאפשר לאדם לחיות חיים מלאים ומספקים בכל תחומי החיים.